دیگ (Boiler) و انواع آن (بخش دوم)

دیگ (Boiler) و انواع آن (بخش دوم)

دیگ (Boiler) و انواع آن (بخش دوم)

در بخش دوم دیگ و انواع آن به بررسی دیگ چگالشی می‌پردازیم.

دیگ چگالشی

۱) جنس آن از استیل یا آلیاژهای مشابه است. این آلیاژها در برابر خوردگی اسید باید مقاوم باشند چون در اینگونه دیگ‌ها اسید تولید می‌شود.

 ۲) به صورت پکیجی از مشعل و دیگ با هم هستند. و دیگر نیازی نیست که مشعل جداگانه خریداری شود.

۳) استفاده از مشعل پریمیکس

۴) راندمان بالا

دیگ چگالشی در دیگ و انواع آن

مزایا و معایب دیگ چگالشی

۱) راندمان بالا. نسبت به چدنی و فولادی راندمان بالاتری دارد و به همین دلیل می‌تواند مصرف سوخت یا انرژی را برای ما کاهش دهد. 

۲) عمر بالا به دلیل جنس دیگ که از استیل یا آلیاژهای مشابه است.

۳) قابلیت تغییر ظرفیت دارند. ظرفیت این دیگ را مانند دیگ چدنی نمی‌توان تغییر داد و پره‌ها را اضافه یا کم کرد. بلکه به دلیل وجود مشعل و کنترلر که در داخل آن‌هاست، می‌توانند به طور پیوسته ظرفیتشان را تغییر دهند. می‌توانند با ظرفیت‌های مختلف و بر اساس نیاز کار کنند که در دیگ‌های چدنی و فولادی این قابلیت وجود ندارد. 

۴) کاهش مصرف سوخت و آلودگی. به دلیل کارکرد مشعل، گاز و هوا به خوبی با هم مخلوط شده و احتراق رخ می‌دهد. بیشترین بازدهی را داریم و محصولات احتراق به شرایط سالم بسیار نزدیک‌تر هستند.

دیگ چگالشی در دیگ و انواع آن

۵) قیمت بالایی دارند که از عیب‌های آن‌هاست. به همین دلیل در برخی از پروژه‌ها کارفرما از خرید آن‌ها خودداری می‌کند.

۶) به دلیل ساختارشان، ظرفیت محدودی دارند. نمی‌توانیم از این دیگ‌ها برای ظرفیت بسیار بالا استفاده کنیم. اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید چندین دستگاه را در کنار یکدیگر و به صورت مدولار بکار ببریم.

دیگ چگالشی پرایم در دیگ و انواع آن

معیارهای انتخاب دیگ

تا اینجا انواع دیگ را بررسی کردیم. حالا ببینیم از بین آن‌ها باید کدام را برای پروژه انتخاب کنیم و چه معیارهایی برای انتخاب دیگ وجود دارد.

۱) ظرفیت مورد نیاز. اینکه دیگی که می‌خواهیم باید چقدر ظرفیت داشته باشد.

۲) محل نصب دیگ و محدودیت انتقال. می‌توانیم دیگ را به جایی که می‌خواهیم نصب کنیم، ببریم. برای نمونه دیگ‌های فولادی برای هر جا مناسب نیستند چون یک تکه ساخته و حمل می‌شوند.

۳) اهمیت صدا. موتورخانه در چه طبقه‌ای است و آیا صدای مورتورخانه باعث آزار ساکنین می‌شود. در برخی ساختمان‌ها شاید مجبور باشیم که موتورخانه را در طبقات یا پشت‌بام اجرا کنیم که در این حالت صدا اهمیت پیدا می‌کند. دیگ‌های چگالشی چون صدای کمتری دارند در این موارد بیشترین کاربرد را دارند.

۴) فشار کاری دیگ. این برای زمانی‌است که ارتفاع ساختمان بالا است و فشار استاتیکی زیادی روی دیگ داریم. در این مواقع شاید مجبور باشیم از دیگ‌های فولادی و یا دیگ‌های چدنی که فشار کاری بالایی دارند، استفاده کنیم.

در رابطه با این موضوع در دوره پیشرفته موتورخانه گرمایشی و سرمایشی به صورت کامل و تصویری توضیح داده‌ایم

دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید