آشنایی با تجهیزات موتورخانه (۳)

آشنایی با تجهیزات موتورخانه (۳)

بخش سوم

در این بخش درباره پمپ‌های موتورخانه صحبت می‌کنیم.

پمپ‌ها را می‌توانیم به چندین روش دسته‌بندی کنیم.

انواع پمپ‌ها از نظر موقعیت نصب در موتورخانه

۱) پمپ‌های خطی

به پمپ‌هایی که به صورت خطی در مدار و مسیر لوله‌کشی نصب می‌شوند و معمولا نیاز به شاسی خاصی ندارند پمپ خطی گفته می‌شود. هر چه هد و دبی بیشتری داشته باشند اندازه پمپ نیز بزرگتر است. این پمپ‌ها به صورت عادی برای سیرکوله استفاده می‌شوند و آب را در مسیر، سیرکوله می‌کنند. پمپ‌های خطی، در اندازه‌های بزرگتر، برای مدارهای سرمایش و گرمایش در پروژه‌های کوچک و متوسط ممکن است که استفاده شوند. 

پمپ‌های خطی را می‌توانیم به دو دسته تقسیم‌بندی کنیم:

۱) پمپ‌های روتور آبی: آب، داخل روتور آن جریان دارد و کمک می‌کند که موتور پمپ خنک شود.

۲) پمپ موتور مجزا: موتور جدا است و از طریق یک محور، موتور و پروانه با هم در ارتباط هستند و نیرو به وسیله محور منتقل می‌شود و آب به سمت موتور نمی‌آید.

در زیر عکس پمپ‌های خطی و یک نمونه ویدئو از پمپ‌های خطی بکار گرفته شده در پروژه را می‌توانید ببینید.

پمپ خطی موتورخانه
پمپ سیرکولاتور موتورخانه

۲) پمپ‌های زمینی

پمپ‌های زمینی هد و دبی بالاتر، سایز و ابعاد بزرگتری دارند و در بسیاری از مواقع پمپ و موتور از طریق یک کوپلینگ با هم در ارتباط هستند. زیر آن‌ها شاسی دارد و در بسیاری از مواقع نیاز است که زیر آن‌ها فونداسیون و بتن بریزیم و زیر آن‌ها لرزه‌گیر قرار دهیم.

خود این پمپ‌ها را نیز می‌توانیم دسته‌بندی کنیم:

۱) پمپ‌های تک پروانه : معمولا برای سیستم‌های سیرکوله و جاهایی که دبی بالایی را نیاز داریم، استفاده می‌شوند. 

۲) پمپ‌های چند پروانه‌ یا طبقاتی : مدل چند پروانه بیشتر در جاهایی استفاده می‌شوند که نیاز به هد بالایی داریم و آن‌ها را با هم سری می‌کنیم. برای جاهایی که می‌خواهیم آبرسانی کنیم مانند پمپ آبرسانی یا آتش‌نشانی استفاده می‌شوند.

عکس زیر پمپ زمینی شرکت پمپیران را نشان می‌دهد و در ویدئو پایین نیز می‌توانید یک روش عملکرد پمپ طبقاتی را ببینید.

پمپ زمینی موتورخانه

انواع پمپ‌ها از نظر کاربری در موتورخانه

۱) آبرسانی

از پمپ‌های آبرسانی استفاده می‌کنیم تا آب بهداشتی را به مصرف کننده برسانیم. بدین صورت که یک مخزن به آب شهری وصل شده و پمپ نیز از مخزن آب را می‌گیرد و برای مصرف کننده می‌فرستد.

۲) آتش‌نشانی

در برخی از موتورخانه‌ها ممکن است نداشته باشیم یا اینکه در موتورخانه سرمایشی و گرمایشی ما نباشد و بیرون در محل دیگری باشد. مانند پمپ آبرسانی، به یک منبع وصل شده و آب را می‌گیرد و برای تجهیزاتی مانند Firebox و Sprinkler ها می‌فرستد و برای سیستم آتش‌نشانی ساختمان بکار می‌رود.

۳) سیرکوله سیستم گرمایش و سرمایش

اگر چیلر نداشته باشیم بخش سرمایش نیز نداریم. این پمپ‌ها ممکن است به صورت خطی یا زمینی باشند و سیرکوله هستند و آب را در یک مسیر بسته گردش می‌دهند مانند دیگ و فن کویل‌ها. 

۴) سیرکوله منبع آب گرم مصرفی

در موتورخانه برای این کاربری پمپ‌های خطی استفاده می‌شوند که روتور آبی یا موتور مجزا می‌توانند باشند. به این دلیل خطی هستند چون هد و دبی بالایی برای این مسیر نداریم. 

۵) برگشت آب‌گرم

آب‌گرم بهداشتی از مخزن تا مصرف‌کننده پیوسته در گردش است برای اینکه هر زمان که مصرف کننده شیر را باز کند آب گرم در دسترس باشد. پمپ‌هایی که برای این کابری استفاده می‌شوند پمپ‌های خطی هستند چون به هد و دبی بالایی نیاز نداریم.

۶) سیرکوله برج خنک‌کننده

این نوع پمپ تنها زمانی در موتورخانه استفاده می‌شوند که چیلر آب خنک داشته باشیم بین چیلر و برج خنک‌کننده قرار می‌گیرد تا آب را بین کندانسور چیلر و برج خنک‌کننده بچرخاند. این پمپ ممکن است که در داخل موتورخانه نباشد و کنار برج خنک‌کننده قرار بگیرد. 

۷) سیرکوله مبدل‌هایی مانند استخر

آن‌ها در همه موتورخانه‌ها وجود ندارد و جاهایی که استخر داشته باشیم استفاده می‌شود. این پمپ بین مبدل استخر و دیگ قرار می‌گیرد و آب دیگ را داخل مبدل به جریان در می‌آورد. این مبدل می‌تواند برای جکوزی یا گرمایش کف نیز باشد. پس هر جا برای یک کاربری مبدل داشتیم باید یک پمپ نیز برای گردش آب دیگ داخل آن داشته باشیم. 

در رابطه با این موضوع در دوره پیشرفته موتورخانه گرمایشی و سرمایشی به صورت کامل و تصویری توضیح داده‌ایم

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید