نکات جانمایی تجهیزات موتورخانه

نکات جانمایی تجهیزات موتورخانه

نکات جانمایی تجهیزات موتورخانه

می‌خواهیم برخی نکات جانمایی تجهیزات موتورخانه را بر پایه تجربیات و دانش خودمان به شما آموزش دهیم که می‌تواند برای شما سودمند باشد. با خواندن آن می‌توانید اشتباهات پیش پا افتاده‌ای که در برخی از پروژه‌ها دیده‌ایم، مرتکب نشوید.

دودکش‌ها

نخستین کاری که برای جانمایی تجهیزات موتورخانه باید انجام دهیم جانمایی دودکش‌ها هستند چون جانمایی آن‌ها به سازه و ساختمان بستگی دارند. باید ببینیم که چه جایی برای رد کردن دودکش داریم و درگیری با پوتر و ژوئن و تیرچه و … نداشته باشیم. شاید مجبور شویم که بخشی از دودکش را در موتورخانه افقی نصب کنیم تا بتوانیم از بهترین جای ممکن دودکش‌ها را به بالای ساختمان ببریم.

این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است دودکش‌ها تا جای ممکن در مسیر عمودی به پشت بام بروند. اگر در میانه‌های مسیر و جایی مجبور شدیم که آن‌ها را یک متر افقی ببریم پس از آن باید ۳ متر عمودی برده شوند که مشکلی برای عبور گازها پیش نیاید. از پشت بام هم باید ۲ تا ۳ متر به صورت عمودی بالاتر بروند.

دیگ‌ها

پس از اینکه دودکش‌ها را جانمایی و جایگاه آنها را مشخص کردیم باید دیگ‌ها را جانمایی کنیم. مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشیم این است که دیگ‌ها را در جهتی قرار دهیم که با کمترین فاصله و ساده‌ترین مسیر بتوانیم آنها را به دودکش‌ها متصل کنیم. لوله‌های خروجی دیگ‌ها با یکدیگر و همینطور با لوله‌های دیگری که در موتورخانه می‌خواهیم اجرا کنیم درگیری نداشته باشد.

منابع

پس از جانمایی دیگ‌ها به سراغ منابع آب می‌رویم. با توجه به اینکه ابعاد بزرگی دارند کمی ما را دچار محدودیت می کنند. به همین دلیل باید آنها را پس از دیگها جانمایی کنیم و در کناره ها جای دهیم که فضای کافی برای تجهیزات دیگر داشته باشیم. همچنین باید مسیر لوله‌هایی که به منابع متصل می‌شوند را در نظر داشته باشیم که با تجهیزات و لوله‌های دیگر درگیری پیدا نکنیم و به زبان خودمانی شلخته نشوند و از لابه‌لای همدیگر گذر نکنند.

چند نکته در مورد منابع کوئل‌دار:

  1. منابع کوئل‌دار دو مدل عمودی و افقی دارند که بسته به فضای موتورخانه می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.
  2. باید جلوی کوئل آنها فضایی را برای تعمیرات کوئل در نظر بگیریم که بتوان کوئل را از منبع بیرون آورد.
  3. منابع کوئل‌دار افقی طول کوئل بیشتر از طول آن در منابع عمودی می‌باشد در نتیجه فضای بیشتری را باید در نظر بگیریم.

منابع کوئل‌دار افقی و عمودی 

 

چون درباره منابع گفتیم بهتر دانستم در همینجا نکاتی هم درباره منابع آب مصرفی و آتش‌نشانی به شما بگویم. این منابع چون دارای دریچه‌های آدم‌رو می‌باشند، باید برای پاکسازی و لایروبی به آن‌ها دسترسی داشته باشیم، تا داخلشان را به خوبی تمیز کرده و از بوجود آمدن جلبک داخل آن‌ها جلوگیری کنیم. یک نکته مهم دیگر برای منابع آب مصرفی این است که نور خورشید نباید به آن‌ها بتابد چون فرایند جلبک‌سازی را سرعت می‌بخشد.

پمپ‌ها

در گام بعدی به سراغ پمپ‌ها می‌رویم که چون باید به بخش پایینی منابع وصل شوند آن‌ها را تا جای ممکن نزدیک به منابع می‌گذاریم. چون لوله‌هایی که این دو را به هم متصل می‌کنند دست و پا گیر نشده، جای تجهیزات دیگر را نگرفته و نیز مزاحم رفت و آمد در موتورخانه و تعمیرات بخش‌های گوناگون نشوند. همچنین پمپ‌ها باید به دیگ‌ها و اگر چیلر در ساختمان داشته باشیم به آن نیز متصل شوند.

پمپ‌های سیرکوله، بسته به سیستم گرمایش ساختمان، به لوله‌های رادیاتورها و فن‌کوئل‌ها هم متصل می‌شوند. در نتیجه باید لوله‌هایی از آن‌ها به بیرون موتورخانه برود.

فضای در نظر گرفته شده برای پمپ‌ها، تنها به اندازه خود پمپ‌ها نباشد. باید برای کلکتورها، شیرها و… که به پمپ‌ها وصل می‌شوندنیز، فضا در نظر بگیریم و اینکه شاید آنها نیاز به تعمیرات داشته باشند.

امیدوارم نکات گفته شده در «نکات جانمایی تجهیزات موتورخانه» برای شما مفید بوده است.

آشنایی با پمپ‌ها

صفحه اینستاگرام دانی سنتر

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید