چیدمان تجهیزات موتورخانه

چیدمان تجهیزات موتورخانه

چیدمان تجهیزات موتورخانه

برخی نکات و ریز نکات برای چیدمان بهتر تجهیزات موتورخانه

۱) دیگ‌ها بهتر است به گونه‌ای نصب شوند که مشعل آن‌ها نزدیک در یا فضای آزاد باشند. با این کار هوای تازه را به آسانی می‌توانند مکش کنند.

۲) فاصله دیگ‌ها از یکدیگر طوری باشد که علاوه بر امکان بازدید، تعمیرات و سرویس‌های لازمه، کارکرد مشعل‌ها در کار یکدیگر اختلال ایجاد نکنند. راه عبور بدون مانع در اطراف دستگاه نباید کمتر از ۵۰ سانتی‌متر باشد.

boiler

۳) اگر مشعل‌ها با سوخت مایع کار می‌کنند و سوخت با پمپ به مشعل انتقال می‌یابد، فاصله مخزن روزانه حداکثر ۵ تا ۶ متر از مشعل‌ها باشد و فاصله به قدری طولانی نباشد که پدیده کاویتاسیون ایجاد شود. مخزن روزانه بهتر است ارتفاع مناسبی داشته تا فشار مثبتی بر روی مکش پمپ وجود داشته باشد. تجهیزاتی مانند منبع انبساط بسته و پمپ‌های سیرکولاسیون و…، بهتر است نزدیک دیگ باشند. تابلوی برق جهت خنک‌کاری در نزدیکی فضای آزاد باشد. تابلو در مکانی قرار گیرد که در صورت نشتی آب و بخار، دچار آسیب نشده و بعلاوه از صدمات فیزیکی به دور باشد.

نمونه‌ای از مشعل با سوخت مایع و منبع سوخت را در شکل زیر می‌بینید.

مشعل گازوئیلی

۴) سختی‌گیرها و همچنین آب تغذیه ورودی نزدیک باشند. کپسول‌های آتش‌نشانی در نقطه‌ای مستقر شوند که به درها نزدیک بوده، دسترسی به آن‌ها آسان باشد. به علاوه، برای اطفا حریق کمترین فاصله را با وسایل آتش‌زا داشته باشند و همچنین از صدمات فیزیکی محافظت شوند. به دلیل سرویس‌های دیگ‌ها، مخصوصا سیخ‌زنی لوله‌ها و نیز تعویض احتمالی لوله‌ها لازم است فاصله جلو و پشت دیگ حداقل به گونه‌ای باشد که این امکان را فراهم کند. در ضمن فاصله پشت دیگ از دیوار یا تجهیزات دیگر حداقل ۱ تا ۲ متر باشد. فن‌های ونتیلاسون از نوع دمنده بوده تا فشار مثبت لازم فراهم شود. بایستی دریچه‌هایی برای خروج هوا تعبیه شود که در این حالت می‌توان هوای ورودی را فیلتر کرد.

فن تهویه

در صورت امکان یک انبار مواد اولیه و تجهیزات یدکی در کنار موتورخانه وجود داشته باشد که علاوه بر دسترسی آسان به آن، بتوان توسط لیفتراک یا گاری‌های دستی تجهیزات یدکی را حمل نمود.

در رابطه با این موضوع در دوره پیشرفته موتورخانه گرمایشی و سرمایشی به صورت کامل و تصویری توضیح داده‌ایم

دیدگاه‌ها ۸
ارسال دیدگاه جدید